Nişan Nikah Gibi midir?
- 07-01-2017
- KATEGORİ Prof.Dr. Orhan Çeker
- YAZAR Sema Maraşlı
Soru: Nişan, nikâh gibi midir? Ayrıca nişanlılık süresinin uzun olması sebebiyle erken nikâh kıydırmak veya nikâhı düğün gününe bırakmak doğru mudur?
Cevap: Nişan, nikâh gibi değildir. Yani nişanlanan taraflar sanki aralarında nikâh varmış gibi davranamazlar. Mahremiyete riayet ederler. Baş başa kalmamaya çalışırlar. Tesettüre dikkat ederler. Ayrıca şunu söyleyelim ki nikâhın doğurduğu hükümlerin hiçbirini nişan doğurmaz. Yani nişan sadece ahlaki bir sonuç doğurur ki o da nişanlı olana başkası talip olmaz, hepsi o kadar.
Nişan hukukî sonuç doğurmaz. Sadece ahlakî olan bu hususa riayet etmeksizin başkası bu nişanlı bayanla nikah akdi yapsa nikah geçerli olur. Dinimiz, nikâh için tanıdığı hükümlerin hiçbirini nişanlılık için tanımamaktadır. Nişanlılık kişileri birbirine mahrem kılma noktasında bir etki yapmaz. Eskiden ne idilerse nişan sonrası da taraflar öyledirler.
Bir de sorunun, nişanlandıktan sonra nikâhın kıyılma zamanıyla ilgili kısmına gelecek olursak; nikâhın kıyılma zamanı tamamen tarafların uygun gördükleri zamandır. Yoksa nikâh kıyıldığı zaman, üzerinden uzun bir süre mesela 4 ay gibi bir süre geçerse boş düşülür diye halk arasında bir inanç/bir kanaat var. Bu kanaatın yanlış olduğunu şimdiden belirtelim.
Yani nikâh yapıldığı zaman dört ay dolmadan hemen zifafın gerçekleşmesi gerekir gibi bir hüküm yoktur. Nikâh yapıldıktan sonra uzun zaman düğün yapılmaması dinî anlamda bir hüküm değişikliği meydana getirmez, nikah zarar görmez. Bu süre kısa da olabilir uzun da. Hükümde değişiklik olmaz. Tavsiyemiz şudur ki şahıstan şahsa, durumdan duruma değişik olacağı için herkes kendi durumuna göre nikâh yapacağı zamanı tespit etsin.
Bazen nişandan sonra nikâhı hemen yapmak gerekli olabilir. Bazen de nikâhı uzatmak gerekebilir. Yani bu gibi meselelerde herkesi kapsayıcı bir cevap vermek doğru değildir. Normal olarak düğünden bir ay önce nikahı yapmak uygun düşebilir.
Prof.Dr. Orhan Çeker "Fetvalarım" Kitabından
Cevap: Nişan, nikâh gibi değildir. Yani nişanlanan taraflar sanki aralarında nikâh varmış gibi davranamazlar. Mahremiyete riayet ederler. Baş başa kalmamaya çalışırlar. Tesettüre dikkat ederler. Ayrıca şunu söyleyelim ki nikâhın doğurduğu hükümlerin hiçbirini nişan doğurmaz. Yani nişan sadece ahlaki bir sonuç doğurur ki o da nişanlı olana başkası talip olmaz, hepsi o kadar.
Nişan hukukî sonuç doğurmaz. Sadece ahlakî olan bu hususa riayet etmeksizin başkası bu nişanlı bayanla nikah akdi yapsa nikah geçerli olur. Dinimiz, nikâh için tanıdığı hükümlerin hiçbirini nişanlılık için tanımamaktadır. Nişanlılık kişileri birbirine mahrem kılma noktasında bir etki yapmaz. Eskiden ne idilerse nişan sonrası da taraflar öyledirler.
Bir de sorunun, nişanlandıktan sonra nikâhın kıyılma zamanıyla ilgili kısmına gelecek olursak; nikâhın kıyılma zamanı tamamen tarafların uygun gördükleri zamandır. Yoksa nikâh kıyıldığı zaman, üzerinden uzun bir süre mesela 4 ay gibi bir süre geçerse boş düşülür diye halk arasında bir inanç/bir kanaat var. Bu kanaatın yanlış olduğunu şimdiden belirtelim.
Yani nikâh yapıldığı zaman dört ay dolmadan hemen zifafın gerçekleşmesi gerekir gibi bir hüküm yoktur. Nikâh yapıldıktan sonra uzun zaman düğün yapılmaması dinî anlamda bir hüküm değişikliği meydana getirmez, nikah zarar görmez. Bu süre kısa da olabilir uzun da. Hükümde değişiklik olmaz. Tavsiyemiz şudur ki şahıstan şahsa, durumdan duruma değişik olacağı için herkes kendi durumuna göre nikâh yapacağı zamanı tespit etsin.
Bazen nişandan sonra nikâhı hemen yapmak gerekli olabilir. Bazen de nikâhı uzatmak gerekebilir. Yani bu gibi meselelerde herkesi kapsayıcı bir cevap vermek doğru değildir. Normal olarak düğünden bir ay önce nikahı yapmak uygun düşebilir.
Prof.Dr. Orhan Çeker "Fetvalarım" Kitabından
13 Yorum Yorum Yaz